11 grudnia 2017 r., godz. 18.30

Peg i Gunner, bohaterowie sztuki, to małżeństwo z ponad pięćdziesięcioletnim stażem mieszkające w domu nad jeziorem. Kiedy pewnego dnia odwiedza ich syn Jack, wychodzi na jaw, że Gunner cierpi na coraz głębsze i częstsze zaniki pamięci. Żonie coraz trudniej przychodzi opieka nad nim. Peg chce przenieść się z mężem do specjalistycznego domu spokojnej starości jednak Gunner stanowczo protestuje. Pewnego wieczoru oznajmia rodzinie, że przygotował polisę ubezpieczeniową na milion dolarów, a w razie śmierci w wypadku – na dwa miliony. Postanowił wziąć swoją łódź, dać się w niej znieść odpływowi i utonąć. W ten sposób zaoszczędziłby sobie i żonie upokorzenia stawania się „warzywem”, a polisa będzie dla jego rodziny wspaniałym trofeum po jego tragicznej śmierci.

Czy chory człowiek ma prawo decydować o swoim życiu i śmierci, czy Gunner spełni swój zamiar? Czy chciwość okaże się motywem przewodnim w rodzinnych stosunkach, czy jednak więź zwycięży? Pomysł Gunnera rozpali sprzeczne namiętności między matką i synem. Czy doświadczenie tych emocji stanie się szansą, żeby poznali lepiej również samych siebie?

 

 

W poniedziałek, 11 grudnia br. o godz. 18.30 zapraszamy do Teatru przy Stole na Odpływ – sztukę amerykańskiego twórcy Bruca Grahama, w przekładzie Bogusławy Plisz-Góral, balansującą na granicy konwencji czarnej komedii i dramatu.

Czytają aktorzy Teatru Wybrzeże: Alina Lipnicka, Krzysztof Gordon i Jarosław Tyrański. Opieka reżyserska spektaklu – Krzysztof Gordon, opieka artystyczna i prelekcja przed czytaniem – prof. Małgorzata Jarmułowicz.

 

Wstęp wolny!

Zapraszamy

 

Graham Bruce jest autorem wielu sztuk, które stały się przebojami off-Broadway’u w Stanach Zjednoczonych: According to Goldman, Belmont Avenue Social Club, Cheap Sentiment, Minor Demons. Za sztukę Coyote on a Fence otrzymał nagrodę Rosenthal Price. Jest również autorem scenariuszy filmowych dla wytwórni MIRAMAX. Graham otrzymał stypendia Fundacji Pew, Fundacji Rockefellera, był także laureatem statuetki Fundacji Księżnej Grace. Obecnie prowadzi kursy dramaturgiczne i filmowe na Uniwersytetach w Drexel i w Pensylwanii. Jego Śmiertelnie poważne uczucie (Desperate Affection) miało polską prapremierę w maju 2013 r. w warszawskim Teatrze Capitol w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego.

Krytyk the New York Times’a po nowojorskiej premierze The Outgoing Tide (Odpływ) porównywał tę sztukę do filmu Michaela Haeneke Miłość. Za ważną uznało ją również jury Jefferson Award przyznając jej nagrodę dla najlepszej sztuki roku. Prapremiera The Outgoing Tide odbyła się w grudniu 2012 w nowojorskim 59E59Theaters.

 

Bogusława Plisz-Góral

Urodzona w 1962 roku absolwentka kulturoznawstwa ze specjalizacją filmoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Wszechstronna, pasjonująca się współczesnym dramatem i teatrem. Istotne miejsce w jej twórczym i zawodowym rozwoju zajmuje praca translatorska, której poświęca sporo uwagi poszukując nowych sztuk nieznanych jeszcze w Polsce autorów, czego przykładem może być Operacja De-Flora-Cja Adama Szymkowicza. W kręgu jej zainteresowań znajdują się także uznani autorzy, tłumaczyła sztuki Edwarda Albee’ego, Marshy Norman, Harta&Kauffmana, Rosemary Friedman. Rozrywka w dobrym stylu, przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców – takie są jej preferencje.

W latach 1986 – 1988 pracowała jako asystentka reżysera w Teatrze TV. Współpracowała m.in. z Markiem Grzesińskim, Barbarą Sass, Tomaszem Zygadło, Maciejem Wojtyszko, Magdaleną Łazarkiewicz. W 1988 roku była asystentką reżysera przy powstawaniu serialu telewizyjnego Mistrz i Małgorzata w reż. Macieja Wojtyszko. Następnie, w 1990 roku, współpracowała z Piotrem Łazarkiewiczem przy filmie fabularno-telewizyjnym W środku Europy. Od 2004 roku zaczęła współpracować z TV Puls. Tłumaczy też ścieżki dialogowe do filmów dla TVP KULTURA.

Opracowano na podstawie www.adit.art.pl, www.heinemann.com

 

Sztuka Bruca Grahama w przekładzie Bogusławy Plisz-Góral prezentowana jest w Teatrze przy Stole za zgodą agencji ADiT.