21 listopada 2016 r., godz. 18.30

W poniedziałek, 21 listopada 2016 r. o godz. 18.30 odbyło się kolejne spotkanie w nowej odsłonie Teatru przy Stole/Stół przy Wybrzeżu.

Współczesny dramat Przemysława Wojcieszka „Polska krew” przeczytali aktorzy Teatru Wybrzeże: Dorota Androsz, Magdalena Boć, Małgorzata Brajner, Michał Jaros, Jakub Mróz. Opiekę artystyczną nad spektaklem sprawował dramaturg Michał Kurkowski. Oprawą merytoryczną wydarzenia zajęli się studenci teatrologii i wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego – czytanie aktorskie poprzedziła krótka prezentacja autora i problematyki sztuki, a po spektaklu odbyła się dyskusji.

TpS Polska KrewSpektakl był drugim z serii czytań w cyklu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu.
Projekt tworzony jest we współpracy z Katedrą Dramatu, Teatru i Widowisk w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Formuła tego cyklu nawiązuje do znanych już publiczności czytań współczesnych dramatów i „tekstów dla teatru” w aktorskiej interpretacji. Nowym elementem będzie współudział studentów gdańskiej uczelni – młodych teatrologów, którzy pod opieką merytoryczną prof. Małgorzaty Jarmułowicz zadbają o oprawę intelektualną wydarzenia, przedstawiając swoje komentarze do prezentowanych sztuk i moderując dyskusję publiczności na temat sztuki. Dla dyrekcji Teatru Wybrzeże to możliwość przetestowania utworów dramatycznych, które w ten sposób zyskują szansę na sceniczną realizację.

„Polska krew” porusza w sposób prowokacyjny i szokujący aktualnie ważne sprawy polityczno-społeczne: destrukcję demokracji, walkę Polaków przeciwko Polakom oraz życie w Polsce dotkniętej „dobrą zmianą”. W dramacie poznajemy dwie pary – Romualda, utożsamiającego się z obecnie panującą partią, jego żonę Lucynę – antysemitkę marzącą o Wielkiej Polsce Katolickiej, młodego aktora serialowego Michała, nie wierzącego w nic, lubiącego seks i siebie, chętnie chodzącego na manifesty KODu i przypadkiem zostającego gwiazdą opozycji, oraz Emilię, jego dziewczynę kochającą seks, demokrację i angażowanie się w „słuszne sprawy”, np. poprzez wysyłanie wieszaków do Kancelarii Premiera. Autor w swym utworze nie oszczędza nikogo. Dostaje się tu zarówno młodemu aktorowi, którego przygoda z opozycją zaczęła się od lajków na Fejsbuku, jak i jego partnerce, która na każdym kroku, szczególnie po zażyciu narkotyków, podkreśla swoją miłość do demokracji.

Dzieło Przemysława Wojcieszka budzi wiele kontrowersji i emocji. Świadczą o tym trudności, z jakimi spotkał się autor chcąc wystawić swoją sztukę. Wiele teatrów odmówiło, tłumacząc się brakiem wolnych terminów czy pieniędzy, odmiennymi potrzebami publiczności lub szczerze: obawą przed narażeniem siebie i innych pracowników teatru. Dramat doczekał się jednak premiery w Teatrze TrzyRzecze w Warszawie.

Przemysław Wojcieszek (ur. 1974) – reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta. Zaliczany do twórców polskiego kina niezależnego. Studiował polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Autor scenariusza do filmu Poniedziałek Witolda Adamka (1998) oraz scenariuszy do wszystkich swoich filmów. Jako reżyser zadebiutował w 1999 filmem Zabij ich wszystkich. W 2005 otrzymał Paszport “Polityki” w kategorii “Film” za “oryginalne dzieła będące manifestem pokolenia trzydziestolatków szukających dla siebie miejsca w naszej rzeczywistości”. W 2004 zadebiutował w teatrze jako autor i reżyser sztuki Made in Poland, za reżyserię której w 2005 roku otrzymał Laur Konrada, główną nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej “Interpretacje”.

wf tw