29 maja 2017 r., godz. 18.30

W poniedziałek 29 maja o godzinie 18.30 zapraszamy na najnowszy dramat Artura Pałygi „Muzułmany”. Sztukę przeczytają aktorzy Teatru Wybrzeże: Katarzyna Dałek, Ewa Jendrzejewska, Krzysztof Gordon i Piotr Witkowski, pod opieką artystyczną Michała Kurkowskiego. Wprowadzenie i dyskusję po spektaklu poprowadzą studenci Teatrologii i Wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego. Wstęp wolny. Zapraszamy.

Akcja sztuki Artura Pałygi „Muzułmany” dzieje się w centrum handlowym. Poznajemy w niej czterech pracowników: Młodego, Młodą, Starego i Starą. Choroba, konflikt w rodzinie, niskie zarobki – to tylko niektóre problemy zmieniające naszych bohaterów w tykające bomby. Niezadowoleni z życia i panujących w kraju warunków, za wszelką cenę szukają kogoś, kogo będą mogli oskarżyć o obecny stan. I znajdują – uchodźców. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że swoim zachowaniem nie różnią się niczym od znienawidzonych przez nich religijnych terrorystów, którymi głośno okrzyknęli wszystkich muzułmanów. Zainspirowana książkami Oriany Fallaci sztuka opowiada o strachu, gniewie, problemach, lękach, nienawiści oraz jakże aktualnej w obecnych czasach ksenofobii. Stawia przed widzem szereg pytań: czy w obecnych czasach pogoń za dobrobytem całkowicie wyparła z nas człowieczeństwo? Co nam przyjdzie z tej całej nienawiści do innych i samych siebie?

Artur Pałyga
Urodzony w 1971, dziennikarz, nauczyciel muzyki, dramatopisarz i dramaturg – obecnie pracuje w Teatrze Śląskim w Katowicach. Przez kilka lat był aktorem w grupie teatralnej Heliotrop. Później zajął się pisaniem sztuk dla teatru. W 2005 napisał musical dla klubu osiedlowego pt. Guma balonowa. Następnie wygrał konkurs na sztukę o Bielsku-Białej, którą w 2006 zadebiutował na teatralnej scenie w bielskim Teatrze Polskim („Testament Teodora Sixta”). Jego sztuki dwukrotnie zdobyły Grand Prix festiwalu R@port w Gdyni („Żyd” w reż. Roberta Talarczyka w 2008, „Wszystkie rodzaje śmierci” w reż. Pawła Passiniego w 2009). „Ostatni taki ojciec” w reżyserii Łukasza Witta-Michałowskiego oraz „Nieskończona historia” w reż. Piotra Cieplaka zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2009 i 2012), a spektakl „Tato” Małgorzaty Bogajewskiej na podstawie jego sztuki otrzymał na tymże konkursie nagrodę za reżyserię w 2015. Jego teksty reżyserowali też: Piotr Ratajczak, Joanna Lewicka, Paweł Łysak, Jan Klata, Grażyna Kania, Wojciech Faruga, Agata Kucińska, Tomasz Wygoda, Aneta Groszyńska. Paweł Passini za reżyserię jego tekstu „Morrison / Śmiercisyn” otrzymał Laur Konrada.

W 2013 zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za „W środku słońca gromadzi się popiół”. Sztuka w 2014 miała swoją prapremierę w krakowskim Teatrze Starym w reżyserii Wojciecha Farugi, a następnie zrealizował ją Wrocławski Teatr Lalek w reżyserii Agaty Kucińskiej. W roku 2014 premiera „Żyda” odbyła się w Budapeszcie. W 2015 Aneta Groszyńska zrealizowała na podstawie „Żyda” spektakl telewizyjny w ramach projektu „Teatroteka WFDiF”. Sztuka „Muzułmany” miała swoją premierę w Teatrze Śląskim. im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach 5 maja 2017.

Czytania jego sztuk odbywały się we Francji, w Niemczech, w Rosji, w Hiszpanii i na Ukrainie. Jego sztuki tłumaczono na niemiecki, angielski, francuski, rumuński, czeski, ukraiński, rosyjski, węgierski, kataloński, bułgarski.

W ostatnich latach regularnie prowadził zajęcia literackie dla osób niepełnosprawnych w stowarzyszeniu Teatr Grodzki. Jest autorem felietonów do pisma „Przyjaciel Pies” oraz książki z reportażami z Białorusi „Kołchoz imienia Adama Mickiewicza”. Jego reportaż o sex-czatach z „Dużego Formatu” Mariusz Szczygieł umieścił w antologii reportażu polskiego. W Teatrze Śląskim prowadzi Szkołę Lokalnych Opowieści. W Teatrze Powszechnym w Warszawie wspólnie z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk – Pracownię Podejrzanych Praktyk Teatralnych.

źródło: www.encyklopediateatru.pl