„Bezbronna kreska” w Dworku Sierakowskich – 21.10.2016

Zapraszamy do sali koncertowej Dworku w piątek 21 października br. o godz. 18.00 na kolejne spotkanie z cyklu „Wiersze na Piętrze”. Gościem będzie Tadeusz Dąbrowski, który zaprezentuje swoje nowe książki, prozę „Bezbronna kreska” i tom wierszy „Środek wyrazu”. Spotkanie uświetni muzyka na żywo w wykonaniu Rafała Skoniecznego.

Prowadzenie: Patryk Dziczek i Krzysztof Kuczkowski.
Organizatorzy: Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Dwumiesięcznik Literacki „Topos” oraz kawiarnia „Młody Byron”.

Zapraszamy. Wstęp wolny.

Tadeusz Dąbrowski – ur. w 1979 r. Poeta, eseista, krytyk, redaktor dwumiesięcznika literackiego „Topos”. Dyrektor artystyczny festiwalu Europejski Poeta Wolności.

Publikował m.in. w: „Tygodniku Powszechnym”, „Polityce”, „Gazecie Wyborczej”,  „Zeszytach Literackich”, „Chimerze”, „Twórczości”, „Odrze”, „Res Publice Nowej” oraz w prasie zagranicznej (wybór): w „The New Yorker”, „American Poetry Review”, „Boston Review”, „Agni”, „Ploughshares”, „Harvard Review”, „Tin House”, „Poetry Daily”, „Guernica”, „The Common”, „Poetry International”, „Crazyhorse”, „Arc Poetry Magazine”, „Poetry Review”, „Poetry London”, „The Reader”, „Shearsman”, „Other Poetry”, „Poetry Ireland”, „Poetry Wales”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, „Neue Zürcher Zeitung”, „Akzente”, „Sprache im technischen Zeitalter”, „manuskripte”, „Lichtungen”.

Stypendysta Literaturhaus Zürich (2016), Yaddo (USA, 2015), Omi International Arts Center (USA, 2013), Vermont Studio Center (2011), Literatur Lana (2011), Internationales Haus der Autoren Graz (2008), Ministra Kultury RP (2007, 2010), Literarisches Colloquium Berlin (2006, 2012), Marszałka Województwa Pomorskiego (2005, 2008, 2013), Miasta Gdańska (2013, 2016) oraz Baltic Centre for Writers and Translators (Visby, 2004, 2010).

Laureat wielu znaczących nagród takich jak: Horst Bienek-Preis (2014), Nagrody Literackiej m.st. Warszawy (2014), Nagrody Kościelskich (2009), Hubert-Burda-Preis (2008), nagrody Splendor Gedanensis (2007), Nagrody Artystycznej GTPS (2007), Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2002). Nominowany do Nagrody Literackiej NIKE (2010) i telewizyjnej Nagrody „Pegaza” (2002). Od Tadeusza Różewicza otrzymał Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej (2006).

Uczestniczył w wielu spotkaniach autorskich i festiwalach w Polsce i na świecie (m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Izraelu, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Szwecji, Danii, Słowenii, Serbii, Rumunii, w Indiach, we Włoszech, na Ukrainie, Litwie, Łotwie oraz Cyprze).

Tłumaczony na ponad dwadzieścia języków.

Autor książek poetyckich: Wypieki (1999), e-mail (2000), mazurek (2002), Te Deum (2005, 2008), Czarny kwadrat (2009), Pomiędzy (2013) oraz Środek wyrazu (2016). Opublikował także powieść Bezbronna kreska (2016).

Wybory jego wierszy ukazały się w Niemczech (Schwarzes Quadrat auf schwarzem Grund, 2010 – 6. miejsce w prestiżowym rankingu SWR-Bestenliste; Die Bäume spielen Wald, 2014 – rekomendacja Lyrik-Empfehlungen), Stanach Zjednoczonych (Black Square, 2011), na Ukrainie (Чорний квадрат, 2013), w Czechach (Černý čtverec, 2015), Estonii (Te Deum, 2015) i Hiszpanii (Te Deum, 2016).

Redaktor Antologii wierszy 1976–2006. Poza słowa (2006).

Mieszka w Gdańsku.

„Środek wyrazu” to książka pulsująca życiem, które manifestuje się w różnorodnych lirycznych tonacjach – od szeptu po krzyk – i formatach: od eliptycznych, ascetycznych miniatur po narracyjne, spiętrzone, galopujące poematy, w których – jak to u Dąbrowskiego – codzienność i potoczność ujawniają swoją głębszą, nieoczywistą, niekiedy zgoła mistyczną naturę. Bohater tej poezji jest – jak pisał Michael Krüger – „wytrenowanym sceptykiem”, nieufnym wobec jakichkolwiek gotowych formuł, a przy tym człowiekiem spragnionym ciągłości i sensu, i znajdującym go w przebłyskach metafory, w pęknięciach języka. Refleksja egzystencjalna współistnieje w tym tomie z głębokim namysłem nad istotą poezji, praca nad sobą z pracą w słowie, postępowanie z precyzyjnym i nowatorskim nazywaniem. Dawno poezja nie była tak bliska życia. Dawno nie była tak dowcipna i skupiona zarazem, „śmiertelnie poważna i na wskroś ironiczna” – jak zauważył Paweł Próchniak. W pełni świadom, że tkwimy po uszy w tekstach i kontekstach, Tadeusz Dąbrowski konsekwentnie poszukuje środka wyrazu. Bo wyraz posiada nie tylko powierzchnię, ale także środek. / Wydawnictwo a5

„Bezbronna kreska” jest pierwszą prozatorską książką Tadeusza Dąbrowskiego, która ukazała się właśnie nakładem Biura Literackiego. To mikropowieść pełna aluzji do popkultury oraz wielkich dzieł literackich, łącząca w sobie wielkomiejski romans, komiks oraz prozę poetycką.

W warstwie fabularnej mamy do czynienia przede wszystkim z historią romansową o – zdawałoby się – rozrywkowym charakterze, jednak autor „Czarnego kwadratu” ze swadą podrzuca nam pogłębiające lekturę tropy, żongluje konwencjami, szuka luk w miłosnym dyskursie, przyjemnie cierpi i nieprzyjemnie się bawi, badając granice swoje i swojego języka. To gorzki, choć tryskający dowcipem, portret uczucia w postnihilistycznych czasach, w których radość, ból, potrzeba bliskości i bezpieczeństwa, szczerość i zaufanie zostały zamienione w liczman, a wartości etyczne zastąpiono estetyką przyjemności i poddano dyktatowi gry. Jak pisała „Rzeczpospolita”: „Utwory Dąbrowskiego mówią więcej o dzisiejszych relacjach niż badania socjologów”. / Wydawnictwo Biuro Literackie