Erich Virch ,,Dwaj prześwietni komedianci” | Teatr przy Stole | 20.09.2021

 

 

 

We wrześniu zaprosiliśmy Państwa do Teatru przy Stole na komedię omyłek w wykonaniu pary artystycznych krętaczy i dwóch niezwykle urodziwych bliźniaczek. W sztuce pt. ,,Dwaj prześwietni komedianci” Erich Virch zręcznie lawiruje słowem pomiędzy sytuacyjnym komizmem, a próbą pogodzenia zdrowego rozsądku z porywami serca.

Tekst w tłumaczeniu Marka Szalszy przeczytali aktorzy związani z Teatrem Wybrzeże: Justyna Bartoszewicz, Jarosław Tyrański i Krzysztof Gordon. Opiekę reżyserską sprawował Krzysztof Gordon. Prelekcję teatrologiczną poprzedzającą spektakl poprowadziła prof. Małgorzata Jarmułowicz z Uniwersytetu Gdańskiego.

Na czytanie zaprosiliśmy w poniedziałek, 20 września 2021 r. o godz. 18.30 do Dworku Sierakowskich.

Wstęp wolny!
Zapraszamy

 

O autorze

Erich Virch – na co dzień mieszkający w Niemczech i Grecji, studiował germanistykę i anglistykę w Marburgu oraz historię sztuki w Moguncji. Swoją edukację sfinansował dzięki muzyce i tekstom dla telewizji ZDF. W późniejszych latach tworzył też audycje m.in. dla stacji Radio Brema, RTL, a także krytyczne programy i sztuki dla sceny kabaretowej oraz teksty i kompozycje dla rynku muzycznego. Jest laureatem nagrody im. Emila Berlinera fundowanej przez Niemiecką Akademię Fonograficzną oraz zdobywcą Złotego Kamertonu. Oprócz tego pisał farsy oraz powieści kryminalne pod pseudonimem Egon Olsen. Prapremiera powieści kryminalnej pt. ,,Gdyż nie wiedzą, co dziedziczą’’ miała miejsce w 2010 roku w Komödie Düsseldorf, natomiast farsa ,,Półbóg w potrzebie” swoja prapremierę miała w 2017 w Braunschweiger Komödie am Altstadtmarkt.

 

 

O sztuce

Rozwścieczony autor Bernie wpada do zaprzyjaźnionego komika Maksa, wzburzony zapowiedzią kontroli skarbowej ze strony Rity, przed którą drżą wszyscy artyści ukrywający dochody. Powodem kontroli jest tekst, za który Bernie rzekomo skasował od Maksa ogromną sumę. Maks wita go wśród śmieci przy pustym basenie, w którym, jak się okazuje, mieszka. Komik z ociąganiem przyznaje, że zmyślił historię o tekście, żeby samemu ratować się przed straszliwą Ritą, która zaraz przyjdzie obejrzeć rzeczony – niestety nieistniejący – materiał. Następnie szantażuje Berniego – jeśli ten szybko napisze mu tekst, on powie Ricie, że tekstu nie napisał Bernie. Dlaczego nie? Zdegustowany Bernie idzie się odświeżyć po podróży. W tym czasie zjawia się zaskakująco atrakcyjna kobieta, Maks ze strachu przedstawia się jako Bernie, który właśnie odwiedza przyjaciela…

Oto zawiązanie akcji, w której zręcznie wykorzystano schematy najlepszych komedii omyłek. Autor nader dowcipnie rozgrywa zamianę ról, eskalując napięcie, kiedy nagle na scenie pojawia się Gabi, bliźniaczka Rity, z zawodu śmiechoterapeutka. Każdy z obu mężczyzn, niezależnie od chęci ratowania własnej skóry, zapała afektem do jednej z sióstr, których niestety nie odróżniają. Próba „stworzenia” wspomnianego w zeznaniu podatkowym „maszynopisu” to kolejne źródło świetnej zabawy. Maszynopis to opowieść w opowieści, komiczny, absurdalny skecz tworzony ad hoc, przez co ,,Dwaj prześwietni komedianci” i z ducha przypominają nieco niedawny hit ,,Człowiek, który zabił Don Kichota” Terry’ego Gilliama – tym razem „wiatrakami” okazuje się jednak brutalna rzeczywistość rynku pracy i, jak zawsze, niepewna sytuacja artystów. Nasi bohaterowie przechodzą samych siebie, a piętrzące się problemy ze „skarbówką” wręcz ich uskrzydlają.

źródło: www.adit.art.pl

 

Sztuka Ericha Vircha prezentowana była w cyklu Teatr przy Stole za zgodą licencyjną Agencji Dramatu i Teatru ADiT.

 

Projekt współfinansowany ze środków: