Maria Arbatowa „Równanie z dwiema wiadomymi” | Teatr przy Stole Online | od 28.06.2021

 

 

W czerwcu zaprosiliśmy Państwa do Teatru przy Stole na żywo na współczesny dramat psychologiczno-obyczajowy Marii Arbatowej. Kanwą tej wartkiej, pełnej intryg sztuki pt. „Równanie z dwiema wiadomymi” jest konflikt dawnych kochanków spotykających się w niespodziewanych dla siebie okolicznościach: ona jest wziętą lekarką na oddziale położniczym i prowadzi ciążę jego córki.

Tekst w przekładzie Zbigniewa Landowskiego 21 czerwca przeczytali: Marzena Nieczuja Urbańska i Krzysztof Gordon. Opiekę reżyserską sprawował Krzysztof Gordon, prelekcja teatrologiczna poprzedzająca spektakl – prof. Małgorzata Jarmułowicz.

 

Czerwcowe czytanie w Teatrze przy Stole zaprezentowaliśmy także w formie publikacji internetowej.
Premiera online: 28.06.2021. Spektakl dostępny był na naszej stronie internetowej do 11 lipca.

 

Wstęp bezpłatny!
Zapraszamy

 

 

 

 

O autorce

Maria Arbatowa – pisarka, dramaturg, dziennikarka, podróżniczka, polityk, słynna aktywistka ruchu feministycznego. Urodziła się w 1957 w obwodzie władymirskim, a od pierwszego roku życia mieszka w Moskwie. Jej ojciec był wykładowcą filozofii marksistowskiej w szkole wojskowej. Sama nie wstąpiła do Komsomołu ze względów zasadniczych – wybrała styl życia “hippisów”. Studiowała na wydziale filozoficznym Uniwersytetu w Moskwie i na wydziale dramaturgii w Instytucie Literackim im. M. Gorkiego. Równocześnie, w ramach swoich zainteresowań psychologią, dogłębnie zapoznawała się z tą dziedzina wiedzy – na kursach, seminariach itp. W latach 1991-96 kierowała klubem rehabilitacji psychologicznej kobiet. Od 1996 pracowała jako konsultant-psycholog, przede wszystkim w dziedzinie public relations (m.in. brała udział w projektowaniu i przeprowadzaniu wielu kampanii wyborczych, na różnych szczeblach, w tym – prezydenckiej kampanii wyborczej B. Jelcyna). W tym samym czasie podjęła się prowadzenia klubu (i prowadzi go po dziś dzień) „Kobiet wtrącających się do polityki”.

Jak mówi o sobie autorka: Umiem pisać prawie wszystko: wiersze, dramaty, prozę, scenariusze filmowe, artykuły i programy prezydenckie. Pierwszy artykuł napisałam, kiedy byłam już “prawdziwym dramatopisarzem”, kiedy moich synów chciano usunąć ze szkoły za próbę obrony poczucia własnej godności. Miałam szczęście, bo zwrócili na mnie uwagę: Aleksander Jeromienko nauczył mnie pisać wiersze, Arseniusz Tarkowski – nie pisać, Jegor Jakowlew zmusił mnie do pisania publicystyki, a Galina Starowojtowa – kandydować do Parlamentu.

Maria Arbatowa jest autorką 14 dramatów, które wystawiono w Rosji i zagranicą, oraz 20 książek, nie licząc publikacji prasowych (przez pięć lat była publicystką w „Obszcziej gazetie”)  między innymi: „Dramaty do czytania” (1991), „Żywienie naturalne, leczenie naturalne, naturalne kosmetyki” (1992), „Nazywam się – kobieta”(1998) , „Mam czterdziestkę” (1999), „Wizyta niestarej damy” (1999), „W drodze do siebie” (1999), „Ruchome związki” (2000), „W porównaniu z Puszkinem… i ptak poleci” (2001), „Pożegnanie z ХХ wiekiem”(2002), „Siedmiolatka poszukiwań” (2003), „Miłość do amerykańskich samochodów (2004).

Na podstawie jej dramatu „Równanie z dwiema wiadomymi” nakręcono film pełnometrażowy. Działa również w telewizji – współprowadziła talk-show „Ja sama” dla kanału TV6 w Moskwie. Aktywna również w radio – była autorką i prowadzącą programu dedykowanemu przestrzeganiu prawa w stacji „Majak 24″.

Jako polityk dwukrotnie brała udział – jako kandydatka – raz w wyborach do Parlamentu RF, i raz na Pełnomocnika ds. Praw Człowieka. Była członkiem SPS (Związek Sił Prawicowych), a w latach 2001-2003 kierowała Partią Praw Człowieka. Obecnie druga osoba na liście partii „Swobodnaja Rosijja”.
Jest laureatką wielu nagród m.in.: nagrody gazety „Nowiny literackie” za opowiadanie „Aborcja po niekochanym” (1993), nagrody Wszechzwiązkowego Konkursu Dramaturgicznego za dramat radiowy „Obrzęd inicjacji” (1991),  złotego medalu Centrum Bibliograficznego Uniwersytetu w Cambridge „Za wkład w kulturę XX wieku” (1991),  nagrody Biennale Teatralnego w Bonn (1996), nagrody w konkursie dramaturgii radiowej „Nagroda Europy” (1998) oraz  „Orderu Pokoju” (2006).

 

 

O sztuce

„Równanie z dwiema wiadomymi” to ibsenowska wizja feministycznych poglądów we współczesnej Rosji, dramat psychologiczno-obyczajowy o wartkiej, pełnej napięć i konfliktów intrydze, przypominającej “czarny amerykański kryminał”, o spotkaniu byłych kochanków. Fatum, niczym w greckiej tragedii, dosięga uwodziciela, typowego rosyjskiego inteligenta, pełnego rozterek moralnych, a jednocześnie będącego typowym przedstawicielem mieszczańskiego, szowinistycznie “męskiego” konformizmu. Konflikt głównych bohaterów ukazano na tle rzeczywistości rosyjskich klinik położniczych i masowych aborcji. Autorka bardzo drastycznie przedstawia problematykę aborcji, operuje plastycznymi przykładami, przedstawiając równocześnie pragmatyczne stanowisko rosyjskich feministek w tej kwestii. Mężczyzna i młodsza od niego o 20 lat Kobieta, którzy mieli kiedyś romans, spotykają się po latach w nowych okolicznościach: ona jest wziętą lekarką na oddziale położniczym i prowadzi ciążę jego córki, on przychodzi do niej w nocy z łapówką, aby zmobilizować ją do przyjęcia porodu. Po drodze do kliniki Kobieta ujawnia swoją tożsamość – została przez niego porzucona, będąc w ciąży. Mężczyzna rozpoznaje ją…  Przebieg intrygi jest zawikłany, zaskakujący, bardzo często dochodzi do niespodziewanych i dramatycznych zwrotów akcji, ich opis zepsułby lekturę dramatu – jak przeczytanie zakończenia kryminału. Znakomity dialog postaci, portrety psychologiczne wyraziste i plastyczne, a dzięki swojej konstrukcji trzyma nieustannie w napięciu.

źródło: www.adit.art.pl

 

Sztuka Marii Arbatowej „Równanie z dwiema wiadomymi”  prezentowana jest w Teatrze przy Stole za zgodą licencyjną Agencji Dramatu i Teatru z Warszawy.

 

Projekt współfinansowany ze środków: