Listopad, Teatr Online

W listopadzie zaprosiliśmy na kolejne spotkanie w cyklu Teatr przy Stole, ze względu na okoliczności w odsłonie wyłącznie online. Sztukę dobrze Państwu już znanej autorki Anny Burzyńskiej pt. „Jeżeli potrzebujesz kobiety, to ją porwij” czytali aktorzy związani z Teatrem Wybrzeże: Katarzyna Dałek, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Łukawski i Krzysztof Gordon. Była to tragikomedia w trzech aktach. Elegancki księgowy, opierający swoje relacje na naukowym fakcie, że chce się tego czego się nie ma i kocha się sny o kobietach, a nie je same, „porywa” kobiety w celu zjedzenia z nimi kolacji i ciepłej rozmowy. Wszystko się zmienia gdy jedna z porwanych nieoczekiwanie się w nim zakochuje. Całkowicie burzy to sztuczny porządek relacji damsko-męskich głównego bohatera doprowadzając do lawiny komicznych wypadków.
Opiekę reżyserską nad spektaklem sprawował Krzysztof Gordon, opieka artystyczna i prelekcja poprzedzająca czytanie –  profesor Małgorzata Jarmułowicz.

 

Premiera online I części odbędzie się 30 listopada br.
Premiera online II części odbędzie się 1 grudnia br.
Oglądaj na:
www.tps-dworek.pl
FB:/Towarzystwo Przyjaciół Sopotu

 

Dostęp bezpłatny
Spektakl online można było oglądać przez dwa tygodnie.

 

Anna Burzyńska – dramatopisarka, pisarka, profesor na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagielońskiego, kierownik Katedry Teorii Literatury, kierownik literacki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Autorka rozpraw i książek naukowych z zakresu współczesnej wiedzy o literaturze, filozofii ponowoczesnej i sztuki postmodernizmu. Laureatka licznych nagród naukowych, literackich i dramaturgicznych. Była jurorką na wielu festiwalach teatralnych i filmowych. Współpracowała również z radiem i telewizją oraz szkołami teatralnymi i filmowymi w całej Polsce. Autorka powieści, opowiadań i sztuk teatralnych, tłumaczonych na kilkanaście języków i wielokrotnie wystawianych w teatrach w Polsce, za granicą, a także w teatrze polskiego radia i w telewizji. Wydała dwa tomy dramatów: „Nicland. Cztery sztuki teatralne”. Seria: Dramat Współczesny (Kraków 2004), „Los hombres al borde de un ataque de nervios”, przekł. na j. hiszpański J. Bielak i X. Farrė, Stowarzyszenie Reżyserów Hiszpańskich (Madryt 2007).

Członkini Europejskiej Federacji Towarzystw Autorów Teatralnych (FATE) z siedzibą w Madrycie.

Autorka sztuk teatralnych: „Czary Mary” (sztuka dla dzieci, 2002), „Wszystko gra, czyli miesiąc miodowy” (2002), „Najwięcej samobójstw zdarza się w niedzielę (2003), „Surwiwal, albo „wyjść na plus” (2003), „Nicland (2003),  „Życie do natychmiastowego użytku” (2004), „Jeśli pragniesz kobiety, to ją porwij” (2004), „Mężczyźni na skraju załamania nerwowego (2004), „Nicland/Surwiwal” (2005), „Krzyk. Monolog na kilka głosów” (2005), „Teatr namiętności Zygmunta i Delfiny” (spektakl radiowy, 2006), „Tango Piazzolla” (spektakl muzyczny, 2006), „Sceny z życia rodzinnego” (2007), „Akompaniator” (2007), „Post-Makbet” (2008), „Malawita. Ballada o mafii” (spektakl muzyczny, 2008), „Zakręcony Słowacki, czyli noc w malinach” (2009), „Wiera Gran” (2009), „Krzyżacy, czyli teatr w kryzysie” (2010), „Symulacja” (2010), „Kobieta finalna” (2013), „Niżyński. Zapiski z otchłani” (2013), „Transakcja” (2014), „Cafe Luna”, „Tango Piazola i in.

 

Więcej o sztuce

Samotność. Adam jest mężczyzną eleganckim, a przy tym księgowym, uwielbia liczby i liczenie; sfera erogenna i finansowa są u niego w ścisłym związku. Pragnie ciepłej, zwykłej rozmowy, a  w agencjach towarzyskich rozwydrzone dziewuchy chcą jedynie uprawiać płatny seks. Adam zostaje zmuszony do porywania potencjalnych rozmówczyń wprost z ulicy. Ciemny zaułek, chloroform, jazda samochodem przez noc – a potem kolacja, rozmowa i… do widzenia. Elżbieta nie daje się jednak tak łatwo wyrzucić. Początkowo zastraszona i oniemiała, rozkręca się z chwili na chwilę. Mieszkanko jej się podoba, pan Adam – w przeciwieństwie do własnego męża – zdaje jej się niezwykle miły. Nie ma mowy – postanowiła, że zostaje! Role są odwrócone. “Porwany” jest teraz pan Adam. Porwany i – zrozpaczony, bo nie pomagają żadne argumenty, prośby i groźby. Adam sporządza listę swoich wad, Elżbieta zbija je po kolei, zachwalając Adama przed nim samym – tak, aby wreszcie zrozumiał, dlaczego ona chce z nim pozostać, dlaczego obiecuje mu, że nie będą jej przeszkadzały inne rozmówczynie, które on może sobie, naturalnie, porywać i zapraszać na wykwintne przyjęcia o dowolnej porze dnia i nocy. Co więcej, wychowana na lekturze harlequinów Elżbieta stwierdza, że kocha Adama namiętnie i szczerze. Na kogoś takiego czekała całe życie. Adam, przekonany, że minie jej to wszystko następnego dnia – gdy oboje zbudzą się w szarej zgrzebnej, rzeczywistości, pozwala jej w końcu przenocować u siebie, użycza piżamy i udostępnia własne łoże. Kiedy Elżbieta bierze prysznic, rozlega się dzwonek do drzwi. Oczom Adama ukazuje się obładowana walizami Czesława, jedna z wcześniejszych “branek”. Ona także zachowała o nim dobre wspomnienie i – podobnie jak Elżbieta – zamierza zostać z Adamem. Rzuciła więc swego Wieśka, który był do niczego i oto jest, pełna czułości. Adam jest przerażony. (…) Elżbieta i Czesława przypadają sobie do gustu i zaprzyjaźniają się. Zrozpaczony mężczyzna barykaduje się w łazience. Panie zostają same. Rozmawiają o swojej miłości do Adama. Jak należałoby się spodziewać, za Czesławą goni Wiesław, jej ślubny. Wpada do mieszkania, aby przyłapać ją z gachem. Czesława zdecydowanie odmawia powrotu. Adam zaczyna udzielać Wiesławowi “lekcji porywania”. Ma bowiem nadzieję, że Czesława odkryje na nowo swojego chłopa, trzeba go tylko trochę podretuszować na maczo. Tak dobrze mu to idzie, że nawet Elżbieta odkrywa w Czesławie wiele interesujących rzeczy. Rozmowa przekształca się w psychoterapię. W końcu każdy kocha się w każdym i każdy każdego próbuje zrozumieć.

Jaki będzie finał tej mocno nietypowej sytuacji?

 

Sztuka „Jeżeli potrzebujesz kobiety, to ją porwij” prezentowana jest w cyklu Teatr przy Stole za zgodą Agencji Dramatu i Teatru ADiT.

 

źródło: www.adit.art.pl